Welkom bij de LCVM-nieuwsbrief!
Printversie      Printversie met plaatjes
Voorwoord


We laten de rubriek kijktechniek even voor wat ie is. In onze augustuseditie gaan we hiermee verder. Het is namelijk weer vakantietijd. De meeste mensen zullen op dit moment al lekker van hun welverdiende rust aan het genieten zijn. Nou ja, rust? Voor sommige mensen betekent vakantie toch het verleggen van grenzen, letterlijk en/of figuurlijk. Heb je nog niks gepland en zou je er toch wel even tussenuit willen, wat let je. In deze nieuwsbrief enkele tips om goed voorbereid op pad te gaan.


Vakantietips

Motorrijden is leuk, reizen ook; de combinatie van beide geeft je ongetwijfeld het ultieme vrijheidsgevoel.
Er zijn heel wat mogelijkheden om met de motor te reizen. Zo kun je voor lange afstanden de motorfiets laten vervoeren tot op de plaats van bestemming. Je kunt ook met een aanhangwagen de motorfiets meenemen. Een aanhangwagen uitgerust voor het vervoer van een motorfiets kun je makkelijk huren.
Toch is het summum voor veel mensen een motorvakantie die al bij huis begint. Voor deze categorie de volgende tips.

Ken je beperkingen
Als je nog nooit meer dan 300 kilometer per dag hebt gereden, plan dan geen vakantie waarop je elke dag minimaal vijfhonderd kilometer rijdt. De ervaring leert dat na een enthousiaste start op dag ťťn en twee op dag drie tot zeven de gemiddelde afgelegde afstand gestaag daalt. Op de zevende dag zal de langeafstandsrijder nog maar zo'n 65 procent rijden van het aantal kilometers per dag dat hij normaal gesproken in een tweedaagse vakantie af zou leggen.
Zorg er ook voor dat je makkelijk af te snijden trajecten in je route hebt zitten. Sta je dan een keer achter op schema, dan is dit de makkelijkste manier om een gedeelte van je trip over te slaan zodat de rest van je vakantie toch nog verloopt zoals gepland.
Het maakt niet uit hoeveel kilometer je op een dag in staat bent te rijden, het vermogen om kilometers te maken lijkt af te nemen naar gelang de lengte van de trip toeneemt. De zwaarste dagen zijn dag drie tot zeven, waarop zelfs echte diehards afzakken naar 65 procent van hun topcapaciteit.

Maak je motor op tijd vakantieklaar
Het is vaak veel goedkoper om banden en kettingen thuis al te vervangen in plaats van op vakantie dagen te zoeken om er vervolgens achter te komen dat ze niet voorradig zijn. Je banden kunnen behoorlijk slijten, vooral in Scandinavische landen, waar het asfalt veel ruwer is dan bij ons. Er zijn bijna geen motordealers en het is moeilijk om aan banden te komen. Bovendien zijn ze stukken duurder dan bij ons. Hetzelfde geldt voor motorolie: kwaliteitsmotorolie is zeker geen overbodige luxe. Een motorblok onder zware belasting kan wat olie verbruiken. Rijd je regelmatig kleine afstanden, zoals in de stad, dan moet je vaker olie verversen dan wanneer je lange afstanden rijdt.

Vermijd sleutelen en onderhoud net voor een vakantie
Als je het kunt vermijden, gebruik dan niet je vakantie als proef voor nieuwe accessoires en vergeet niet dat zelfs de beste monteur fouten kan maken. Ga niet gelijk met je motor 10.000 kilometer rijden als hij net gerepareerd is. Ook is je vakantie niet het beste moment om je nieuwe regenpak, helm of inpaktechniek uit te proberen. Controleer wel voor de reis begint het profiel van je banden. Er zijn landen waar de minimumprofieldiepte wordt gecontroleerd en beboet. Bovendien is dat beter voor je eigen veiligheid.
Vervang remblokken en -voeringen tijdig, het liefst door originele exemplaren.
Bij verlies van remvloeistof niet domweg blijven bijvullen maar (laten) onderzoeken wat de oorzaak is en het mankement zo snel mogelijk (laten) herstellen. Vervang de remvloeistof minimaal eenmaal per jaar door verse uit een nieuwe verpakking. Remvloeistof is namelijk hygroscopisch (trekt water aan) en hierdoor zakt het kookpunt wat in extreme gevallen (veel en langdurig remmen) tot een totaal verlies van het remvermogen kan leiden.

Bagage
Blijf binnen de aanbevolen laadcapaciteit van je motor (zie ook het artikel over zware motoren en remafstand). Weeg alle bagage van tevoren, inclusief jezelf in volledige motorkleding. MotorbepakkingAls je je motor pakt, zorg dan dat de zwaarste dingen zoveel mogelijk in het midden van je motor zitten en niet te veel gewicht aan de achterkant. Bepak zadeltassen om en om, zodat het gewicht gelijkmatig verdeeld wordt, en de zware stukken in de tanktas. Wat je het eerst nodig hebt, pak je bovenop. Verpak de bagage in waterdichte koffers, tassen of plunjezakken.
Zorg ervoor dat je wat materiaal meeneemt voor eventuele kleine reparaties of onderhoud. In de handel vind je diverse soorten spuitbussen met een bandenvulmiddel dat niet alleen het lek dicht, maar ook de band weer wat beter op spanning brengt. Een rolletje tape en spanstrips kunnen je dikwijls helpen bij een losgekomen onderdeel. Neem fatsoenlijk merkgereedschap mee. Dat voorkomt veel irritatie. Een bandenspanningsmeter, EHBO-doos en wat poetsdoeken om je motor weer mooi te laten glimmen zijn altijd handig. En vergeet niet zakdoekjes bij de hand te hebben (neus snuiten, handen schoonmaken, toiletpapier op, alternatieve oordopjes). Ook praktisch is het om een wegenkaart of routeplan (zichtbaar) bij de hand te houden. Helemaal handig is het gebruik van een routerol. Deze zijn voor veel geld kant en klaar te koop, maar een handige knutselaar kan een rol bestemd voor de fiets (enkele tientjes) zodanig aanpassen dat hij op het stuur of de tanktas bevestigd kan worden.
Breng bandenspanning en veerinstelling op peil voor de extra last en voorzie een testrit met volgeladen motor (bagage en passagier) enkele dagen voor het vertrek. Te lage bandenspanning is gevaarlijk doordat je banden oververhit kunnen raken (band knapt), je stuureigenschappen beÔnvloed worden en het kost je ook nog eens extra benzine. Zorg dat er stofdopjes op je ventielen zitten. Denk ook aan de hoogteregeling van je lichten.
Klik hier voor een handige site over wat je het beste mee kunt nemen als je gaat kamperen: http://home.wanadoo.nl/menk/_tra/bepakking_nl.html

Rijden in een groep
Als je niet alleen afreist, maar samen met bijvoorbeeld je vrienden, overtuig je er dan van tevoren van dat de mensen met wie je meerijdt net zo goed voorbereid en bepakt zijn als jij. Uiteindelijk is het heel frustrerend als je door iemand anders onnodig opgehouden wordt doordat zijn motor niet vooruit is te branden en eigenlijk niet geschikt is voor lange afstanden. Of je wordt chagrijnig omdat hij al je reserves, voorraden en geld opslokt.
Moet je iemand dan niet voorthelpen? Natuurlijk wel! Maar vermijd zoveel mogelijk problemen al voor de reis begint.

Tips voor duopassagiers

Let erop dat je als duopassagier goede veilige motorkleding draagt en een goedgekeurde helm! Niet zomaar eentje die je toch al jaren hebt liggen en die jou waarschijnlijk niet eens goed past. Als er iets gebeurt is het belangrijk dat je net zo goed beschermd bent als de bestuurder.
Zet je voeten op de voetsteunen en laat ze daar, ook al staat de motor stil, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.
Zet je handen op de heupen van de rijder of sla je armen om zijn middel. Zo voel je de bewegingen van de rijder het best. Zorg dat je zoveel mogelijk gecentreerd op de motor zit. Niet meer heen en weer bewegen dan noodzakelijk, vooral niet als de motor stilstaat, omdat dit van invloed is op de balans van de motor.
Kijk over de schouder van de bestuurder in de richting van de bocht. Dus bij een linkerbocht over de linkerschouder, bij een rechterbocht over de rechter. Zo gaat je gewicht op de goede manier mee.
Maak absoluut geen gebruik van eventuele handgrepen achter op de motor. Hierdoor is de kans groot dat je een keer achterover slaat! Als de bestuurder in de remmen gaat, krijg je een voorwaartse gewichtsverplaatsing. Als de bestuurder erg hard moet remmen, in een noodgeval, wordt de gewichtsverplaatsing erg sterk, word je tegen de bestuurder gedrukt (helmen botsen) en glijd je naar voren op het zadel. Raak niet in paniek. Probeer naar achteren te blijven door je voeten tegen de voetsteunen te drukken of je tegen de tank af te zetten; gebruik je dijspieren om je positie op het zadel te behouden.
Als je naar voren glijdt druk je de bestuurder naar voren, waardoor deze minder controle over de motor heeft. Ook de gewichtsverdeling van de motor verplaatst naar voren, het gewicht op het achterwiel neemt af en deze krijgt minder tractie waardoor het eerder slipt. Dit is niet wenselijk.
Geef van tevoren goed aan wanneer je op- of afstapt. Altijd vanaf de linkerkant met je rechterbeen over de motor opstappen en aan dezelfde kant weer afstappen.
Draag stevig schoeisel met hak. Door de hak tegen de steuntjes te zetten, kun je een stuk kramp in je benen voorkomen. Kistjes zijn aan te bevelen, anders zoiets als bergschoenen; het gaat hierbij om de steun aan de enkel.
Bepaal communicatietechniek met de bestuurder, bijvoorbeeld duim omhoog (het gaat goed, ga maar door) of duim omlaag (niet leuk, kramp, plas- en/of rookpauze...). Je handen zijn het enige goed zichtbare deel voor de bestuurder.

Klik hier voor een grappig stukje: De ideale achteropzitvrouw

Draag verschillende lagen kleding
Begin met een T-shirt, dan een katoenen of flanellen longsleeve, een sweatshirt of wollen vest en een leren/Goretex jas. Bij wisseling van temperatuur kun je dan makkelijk iets uit- of aandoen.

Stop als het onweert
Als het begint te onweren, stop dan onmiddellijk, zeker in de bergen. Je zult niet de eerste motorrijder zijn die geraakt wordt door de bliksem.

Vermijd verveling
Soms zul je langs plekken komen die wat motorrijden betreft niet je eerste keus zouden zijn. Neem wat snacks binnen handbereik, zodat je toch wat te eten hebt als je bijvoorbeeld uren in de bossen en afgelegen gebieden rijdt. Wat frisse snoepjes zorgen ervoor dat je er weer even tegen kunt. Pas op: doe geen etenswaar die niet absoluut luchtdicht verpakt is in een tanktas! Gebleken is dat de benzeenconcentratie (afkomstig uit de ontluchting van de benzinetank) in een snack uit de tanktas zo'n 1000 maal hoger is dan toegestaan. Benzeen is sterk kankerverwekkend.

Leer stoppen om sneller vooruit te komen
Op het eerste oog lijkt dit een wat onzinnige tip. Maar de doorgewinterde langeafstandsrijder gebruikt deze strategie in zijn voordeel. Omdat iedere motorrijder verschillend is, kan niemand bepalen wat de juiste gemiddelde snelheid voor een individuele motorrijder is. Wat heel belangrijk is, is op wat voor snelheid je ingebouwde snelheidsmetertje loopt. Valt je snelheid beneden dit gemiddelde, dan is het tijd om serieus rust te nemen. Verspil geen kostbare tijd in restaurants of benzinestations. Beter is het om even ergens te gaan slapen of, nog beter, een wandeling te maken om je vermoeide en zere spieren te strekken en een frisse neus te halen.

Weet wanneer je moet stoppen
Zo gauw je merkt dat je je ogen wilt sluiten, al is het maar voor een seconde, ga dan naar de dichtstbijzijnde geschikte locatie om even te slapen! Andere symptomen die je waarschuwen dat je te moe wordt om veilig te kunnen rijden:

  • Onvermogen om de gewenste snelheid aan te houden. Merk je dat je snelheid verlaagt en moet je telkens gas bijgeven, dan sta je op het punt in slaap te vallen!
  • Vergeten je groot licht uit te doen voor tegemoetkomend verkeer.
  • Besluiteloosheid. Weet je niet of je gaat tanken of doorrijden? Weet je niet welke bocht je zult nemen? Dit zijn allemaal tekenen van oververmoeidheid.

    Eet gezonde voeding
    Vet eten en lang motorrijden zijn een slechte combinatie. Je lichaam moet veel meer werk verzetten om vet voedsel af te breken, waardoor je moe wordt. Eet bijvoorbeeld een ontbijt van brood of granen, lunch kun je gerust overslaan door een lichte gezonde snack te eten en eet als diner bijvoorbeeld pasta met salade. Eet op de juiste momenten van de dag en niet even snel snel bij bijvoorbeeld een benzinestation. Zorg altijd dat je een flesje water bij je hebt. Hoofdpijn is een teken van vochttekort.
    Dat je absoluut geen alcohol moet drinken als je gaat motorrijden behoeft geen betoog. Alcohol word je suf van, dat weet iedereen. Daardoor verminderen je waarnemings- en reactievermogen. Bepaalde situaties worden dan niet meer tijdig opgemerkt en er wordt te laat op ingespeeld. Ook kan het verantwoordelijkheidsgevoel afnemen, waardoor een onder invloed verkerende motorrijder roekeloos rijgedrag gaat vertonen. Ten slotte kan een vermindering van beheersing van de spieren optreden. Wat dat voor invloed heeft op een motorrijder laat zich raden!

    Doe je regenpak aan voordat het regent
    Als je dat van tevoren doet kan dat op een veilige manier en hoef je niet te stoppen op een of andere onveilige plek waar je van de sokken gereden wordt door een automobilist die jou door de regen slecht waarneemt.

    Rijd nooit sneller dan je kunt stoppen!
    Stel je voor dat je buiten de bebouwde kom in dichte mist met een snelheid van 50 kilometer per uur in een keer geconfronteerd wordt met een stilstaande auto in jouw rijgedeelte. Kun je stoppen voor je hem raakt? Lijkt misschien een gekke vraag, maar het is vaker gebeurd met vaak fatale afloop.
    Vooral in de bergen kun je op het ene moment in het zonnetje rijden en een fractie van een seconde later geen hand voor ogen meer zien door de mist. Wees hierop bedacht. Dat geldt niet alleen voor mist. Het weer kan in de bergen absurd snel omslaan, van zomerweer naar onweer, van sneeuwbuien naar storm, naar een heerlijk zonnetje.
    Rijd niet te hard. Bij het rijden van lange afstanden is hardrijden echt uit den boze! Niet alleen loop je op die manier grote kans een boete te krijgen, je raakt eerder vermoeid, verbruikt meer brandstof en op die manier ben je meer tijd kwijt met het zoeken naar benzinestations.

    Blijf uit de buurt van vrachtwagens
    Vrachtwagenchauffeurs hebben er een hekel aan als je achter ze rijdt. In plaats van dat hij op de weg let zal een vrachtwagenchauffeur zich druk maken om die motorrijder die achter zijn laadklep zit. Vanuit het standpunt van de motorrijder bezien: het gebeurt nog wel eens dat een vrachtwagenband explodeert. Dus: niet achter vrachtwagens blijven hangen!

    Reisverzekering
    Er zijn diverse verzekeringsmaatschappijen die een goede reisverzekering bieden waarbij je gratis hulp krijgt bij pech of een ongeval in Europa. Een voorbeeld hiervan is het Autohulppakket van Univť, dat ook voor motoren geldt. Als je deze afsluit kun je onbezorgd met je motor op reis gaan. Bij pech of een ongeval hoef je maar ťťn telefoontje te plegen. Reparatie en vervoer worden geregeld zodat je toch nog van je resterende vakantie kunt genieten. Ook wordt er eventueel voor gezorgd dat jij en je motor weer terugkomen in Nederland.


    Maar het allerbelangrijkste blijft: ga goed uitgerust op vakantie, ga altijd uit van het onverwachte en behoud een positieve instelling. Dat brengt je een heel eind!

    Motorroutes in Europa:

    http://www.ducaticlub.nl/links/routes.htm (Duits)

    http://www.motorroutes.nl/



  • Beat the Heat

    De combinatie van warm weer en motorrijden is een verhaal op zich. Zodra het mooi zomerweer is slaat menige motormuis de adviezen over veilige motorkleding in de wind. Voor veel motorrijders zijn hoge temperaturen zelfs een belemmering om te gaan motorrijden en zij zullen er al helemaal niet aan denken om hun vakantie in een land als ItaliŽ door te brengen.
    Toegegeven, het kan soms heel verleidelijk zijn: onder een stralend blauwe hemel met de motor rijden en je door de rijwind laten afkoelen is nu eenmaal aantrekkelijk. De keerzijde van de medaille is dat je bij het minste ongeval of zelfs maar bij de kleinste valpartij ernstige verwondingen oploopt. Bijvoorbeeld met een gewone broek glijden over asfalt leidt tot een soort verbrandingsproces waardoor niet enkel de broek of huid wegschroeit maar, afhankelijk van de snelheid, het complete been. Draag daarom ook altijd je handschoenen! Je handen kunnen echt niet veel hebben.
    Als je liever goed beschermd gaat motorrijden en toch niet oververhit wilt raken, kun je gewoon je T-shirt nat maken. Hierdoor koel je zelfs nog meer af dan wanneer je je jas uit zou trekken. Door het nat maken van je T-shirt is je lichaam veel beter in staat de warmte kwijt te raken en gaat de hitte niet in de vezels van je kleren zitten. Maak je jas zo los mogelijk en knoop de voorkant dicht als je knopen hebt. Door de losse jas en lucht die aan de voorkant tussen de knopen doorwaait heb je een echt waterkoelsysteem op je lichaam en wordt het rijden een stuk comfortabeler. Draag een fatsoenlijke motorbroek! Die hoef je echt niet nat te maken, die wordt sowieso al wat nat van je natte shirt en omdat je lichaam al veel hitte kwijtraakt, zullen je benen ook niet meer zo heet aanvoelen.
    Wat je hoofd betreft: je kunt een natte bandana tussen je hoofd en helm proberen. Bedenk wel: de lucht zal daar niet zo makkelijk doorheen kunnen om echt verschil te maken, maar je kunt het proberen.
    Het beste is zo'n half uur voor zonsondergang je jas open te doen en je shirt te drogen te leggen zodat het droog is voor de koude nachtlucht invalt.


    Zware motoren en stopafstand
    Lees dit voor je in de bergen gaat rijden!
    Remmen
    Velen onder ons hebben nog steeds het gevoel dat de stopafstand van een voertuig evenredig stijgt met het stijgen van het gewicht van een voertuig. Met het volgende artikel zal ik dit eens en voor altijd naar het land der fabelen verwijzen.
    Het is waar dat het voor een zwaarder voertuig meer energie kost om tot stilstand te komen dan voor een lichter voertuig (er komt per slot van rekening meer massa om de hoek kijken), maar dat betekent niet dat hoe zwaarder het voertuig is, hoe meer tijd of afstand het vergt om te stoppen.
    Laten we eerst eens kijken hoe onze remmen werken. Ongeacht het type rem (schijf of trommel) werken remmen door het drukken van een draaiend tegen een niet-draaiend tegen een draaiend materiaal en als gevolg daarvan wordt de energie van het draaiende materiaal in hitte omgezet (wrijving). Hoe harder de materialen tegen elkaar gedrukt worden, hoe groter de frictie, wat resulteert in een hogere omzetting. Een voorbeeld: hoe meer remkracht je toepast, hoe sneller je het toerental van je wielen terugbrengt en hoe heter je remmen worden. De remmen zijn ook ontworpen om de geproduceerde hitte in de omgeving uit te stralen waardoor de remmen snel afkoelen als ze niet meer gebruikt worden. Dit is een belangrijk aspect van het ontwerp: het gebruikte remmateriaal verliest zijn effectiviteit (verminderde wrijving) als gevolg van hoge temperaturen. Het kan zelfs gebeuren dat als het remmateriaal te heet wordt, dit voorgoed beschadigd is (fading: verglazing van je remvoering). Remmen van een vrachtwagen zijn aanmerkelijk groter dan die van een auto of een motor. Remmen heb je namelijk in veel verschillende maten - elk met het vermogen een hoeveelheid energie om te zetten die verlangd wordt bij de conversie. Motorontwerpers kiezen die remmen die aan de zwaarste criteria kunnen voldoen. Met andere woorden: je remmen zijn perfect in staat om de omwentelingen van je wielen totaal tot stilstand te brengen, hoe zwaar je motor ook is (tenzij hij natuurlijk gigantisch over z'n gewicht zit) of hoe snel die wielen ook draaien. Bedenk wel dat je je motor veel te zwaar kunt overbelasten met bagage en bijvoorbeeld een passagier tot het punt dat je remmen echt niet meer fatsoenlijk hun normale taak uit kunnen voeren.
    Omdat je weet dat je een wiel kunt blokkeren terwijl het nog beweegt, weet je ook dat de remenergie die je op je remmen uitoefent je niet beperkt in de snelheid waarmee je kunt stoppen! De limiet wordt bepaald door de hoeveelheid tractie (het voorttrekken - grip, trekkracht) die je wielen hebben. Omdat het meer remenergie vereist om een draaiend wiel te stoppen (blokkeren) dan het enkel en alleen af te remmen, en omdat een slippend wiel (resultaat van een geblokkeerd wiel) minder tractie heeft dan een niet-slippend wiel, beperken je normaal goed functionerende remmen niet je stopafstand! Die beperking wordt namelijk ook beÔnvloed door de tractie van je wielen. Tractie, zoals we al hebben besproken, neemt toe met het gewicht. Dat betekent dat als het gewicht toeneemt, de slipkans afneemt, en dit geeft je de mogelijkheid sneller te stoppen doordat de energie die door je remmen omgezet wordt in hitte om te remmen toeneemt.
    Conclusie: meer gewicht maakt het moeilijker af te remmen maar tegelijkertijd beter mogelijk. Als je je motor zo overlaadt dat de remmen niet genoeg kracht meer hebben een slip te veroorzaken, weet je dat de tractietoename door het toegevoegde gewicht uiteindelijk het vermogen van je remmen heeft tenietgedaan en daarom worden je remmen de beperkende factor van je stopafstand (tijd en afstand).
    Gewicht heeft op twee manieren invloed op je stopafstand:
    • Het kost meer energie (remmen) om een zwaarder gewicht te stoppen
    • De tractie verhoogt als gevolg van toegevoegd gewicht zodat je minder snel slipt
    • Daarom heeft toegevoegd gewicht absoluut geen impact op de stopafstand

    Natuurlijk wist je dit al. Anders, om maar een voorbeeld te noemen, kon een auto toch nooit zo snel stoppen als een motor? Of, hoe kan een zware Buell net zo snel stoppen als een 250 cc? Als je met een gangetje van 30 kilometer per uur rijdt als je begint te remmen, sta je binnen zo'n 12,5 meter stil. Het resultaat blijft hetzelfde, wat voor motor je ook hebt! Er is geen compensatie voor het gewicht.

    Hoe zwaarder de motor, hoe meer hitte wordt geproduceerd door het gebruik van de remmen en de remkracht neemt af bij grotere hitte. Ben je dus op een lange berghelling aan het afdalen, als de tussenpozen tussen het remgebruik niet lang genoeg zijn om de remmen te laten afkoelen, dan zal een zwaardere motor niet langer dezelfde remkracht hebben als een lichtere motor. Daarom rem je af op de motor (in een lagere versnelling) als je langs een steile helling afdaalt.
    Let op: nooit met nieuwe remblokken op vakantie in de bergen voordat je ze goed ingeremd hebt. Nieuwe remblokken blokkeren namelijk snel vanwege de ruwheid van het oppervlak en het niet ingelopen zijn op de vorm van de remschijf.
    Maar normaal gesproken maakt gewicht geen enkel verschil in stopafstand omdat de remmen meer dan in staat zijn een normaal gewicht van welke motor dan ook aan te kunnen.

    ABS
    Er is veel discussie gaande omtrent ABS (Anti Blokkeer Systeem). Dit zou de remweg verkorten. Deze stelling is niet juist. Voordeel is dat de wielen niet blokkeren en de motor bestuurbaar blijft. De motorrijder kan blijven sturen en een hindernis ontwijken. ABS verlengt de remweg, omdat de remmen losgelaten worden zo gauw het wiel dreigt te blokkeren. Dit is vooral het geval bij een glad wegdek. Een goed geoefende motorrijder kan ten opzichte van iemand met ABS een kortere remweg bewerkstelligen. Maar omdat een motorrijder in een noodsituatie zelden bij zijn eerste poging de optimale remkracht benut omdat hij niet ten volle de voorrem (meest effectief) gebruikt vanwege angst voor blokkering (overlevingsreflex), zorgt ABS, mits juist gebruikt, in de praktijk voor een kortere remweg. Let op: ook met ABS moet je nooit tegelijkertijd remmen en sturen!



    Koffiequiz


    Klik op het nummer om te zien of de stelling waar is (wel even je pop-up uitzetten):

    Click For Answer

    Motoren hebben minder tractie dan auto's

    Click For Answer

    Als je je snelheid verdubbelt, verdubbelt je stopafstand.

    Click For Answer

    De voor- en achterrem hebben evenveel remkracht op een motor.

    Click For Answer

    Een motorrijder laat zijn fiets helemaal overspuiten en paintbrushen, de merknaamaanduiding wordt van de motorfiets verwijderd. Dit is toegestaan.

    Click For Answer

    Je rijdt achter een andere motorrijder die linksaf wil slaan. Het is geoorloofd rechts in te halen op dezelfde weg omdat de motorrijder niet de hele weg in beslag neemt.

    Click For Answer

    Als motorrijder moet je elke 5-7 seconden in je spiegels te kijken

    Click For Answer

    Motorrijders zijn vaker bij een ongeval betrokken dan automobilisten.

    Click For Answer

    De frictiezone is bestemd om het remvermogen te vergroten.

    Click For Answer

    Tractie is puur een combinatie van gewicht en centrifugaalkracht en heeft niets met wrijving te maken.



    Harley testrit
    Bedenk wel: dit is puur voor de grap en niet bedoeld om welke Harley-rijder dan ook te beledigen. We weten dat Harley fantastische motoren maakt. Dit is zelfs gemaakt door een Harleyrijder, met een knipoog naar de eigenaardigheden van Harleys.
    Kun je de Harley Test Ride niet zien, dan even Shockwave installeren. Als je de pagina vernieuwt komt het installatieschermpje vanzelf tevoorschijn. Wel je Firewall uitzetten. Na afloop niet op Exit klikken, want dan spring je uit de nieuwsbrief.
    En om de pijn te verzachten: klik hier voor 101 redenen om een Harley aan te schaffen

    Klik hier voor een Harley-puzzel. Er zijn verschillende moeilijkheidsgradaties. Met je muis kun je puzzelstukjes oppakken en naar de goede plek slepen.

    Nog een leuke: vind de Harley-rijder tussen de Honda-rijders.

    Klik hier voor Harley wenskaarten.

    En deze is toppie: een politiespelletje waarbij je op je motor demonstranten van de weg moet halen. Door met je linkermuisknop links en rechts op de politieagent te klikken kun je hem z'n politieknuppel laten gebruiken.
    Klik hier
    jong geleerd...


    Travelmaniacs-weekend

    Het weekend van 10, 11 en 12 september is het weer zover: het Travelmaniacs weekend! Ook wel bekend als het Global Travel Weekend. Dit evenement wordt voor de derde keer gehouden. Het Travelmaniacs weekend is een treffen voor mensen die met auto of motor buiten Europa reizen, of graag zouden willen reizen. Dat doet er verder niet toe. Het is vooral een uitgelezen kans met mensen te spreken die besmet zijn met het reisvirus, om meer te leren over voorbereidingen, preparatie, bepaalde routes en alles wat erbij komt kijken. En om sterke verhalen te horen en mooie plaatjes te bekijken.
    De locatie: Strandpark Putten (langs de A28. Voor meer info: www.strandpark-putten.nl).

    Het programma voor zaterdag: (onder voorbehoud)
    10.00 Start Al-Road-rit. (Ī50 km, vergelijkbaar met de route van de Dakardag)
    12.00 Erwin en Bastienne: Utrecht-Lhasa Overland Expedition
    14.00 Rusland/AziŽ (Ad en Monic zijn de eerste motorrijders in Zuid-Korea!)
    16.00 Video Arjen Hilbers over zijn hachelijke avontuur in Algerije
    17.00 Video Gert-Jan en Rita /Sylvia en Marcel Noord-Afrika per Landcruiser
    18.00 De traditionele barbecue
    20.00 Dakar 2004: motorrijders Arjan Brouwer en Peter Stijkel, inclusief beeldmateriaal

    Mogelijk worden er op zondagochtend ook nog ťťn of twee lezingen ingepland. Op vrijdagavond en zaterdagavond kan er uiteraard ook op de camping overnacht worden. Meer informatie: http://www.travelmaniacs.nl/nld/Nieuws/gti_weekend_2004.html

    Europa-informatie

    De ANWB heeft een site waarop van de populaire vakantielanden in Europa diverse handige tips, praktische informatie en een toeristische beschrijving vermeld staan.
    Wist je bijvoorbeeld dat:
    * als je in ItaliŽ met pech langs de weg staat, een waarschuwingshesje verplicht is?
    * in Zwitersland op snelheidsovertredingen zeer hoge boetes staan?
    * in veel bergachtige landen stijgend verkeer op bergwegen en andere hellende wegen voorrang heeft op dalend verkeer?
    Klik op de kaart op het land waar je meer over wilt weten.

    Luxemburg Malta Noorwegen Zweden Finland Polen TsjechiŽ Slowakije Hongarije Oostenrijk Zwitserland ItaliŽ Denemarken ItaliŽ SloveniŽ Denemarken Groot-BrittanniŽ Ierland BelgiŽ Frankrijk Duitsland Griekenland Spanje Portugal Turkije Nederland RoemeniŽ KroatiŽ

        
        
        
        
    Klik hier als je geen LCVM-Nieuwsbrieven meer wilt ontvangen


    Copyright © LCVM 2005
    Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieŽn, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de LCVM.
    Hoewel de informatie op deze site permanent zo nauwkeurig en actueel mogelijk wordt weergegeven zijn wijzigigen en/of onjuistheden te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van deze nieuwsbrief kunnen derhalve op geen enkele wijze rechten worden ontleend.

    Landelijk CoŲrdinatiecentrum Verhoogde Motorrijvaardigheid